Masalah Dalam Kemahiran Menulis
1. Cara yang digunakan untuk membantu kanak-kanak yang menulis dengan mencampur-adukkan huruf besar dan huruf kecil?
- Latih tubi menyalin ayat atau tulisan.
- Terapkan konsep tatabahasa dalam ayat.
- Arahkan murid menyalin ayat dalam huruf kecil sahaja.
- Kemudian terangkan kepada murid di mana fungsi huruf besar dalam ayat yang di salin.
- Salin latihan ayat dalam buku garis tiga
- Sediakan lembaran kerja tulisan.
- Praktis tatabahasa-salin Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
- Galakkan murid menulis perkataan berdasarkan gambar.
- Menggunakan keratan akhbar, minta pelajar menyalin ayat yang mengandungi Kata Nama Am dan Kata Nama Khas yang diperoleh daripada keratan akhbar.
- Permainan bahasa.
- Lain-lain cara tetapi tidak mengelirukan pelajar.
2. Jarak huruf tidak seragam
- Menyalin perkataan dalam kotak.
- Menyusun huruf yang digunting daripada keratan akhbar.
- Menyambung titik huruf
3. Meninggalkan huruf semasa menyalin ayat
- Elakkan perkataan berganda.
- Jangan beri latihan yang terlalu panjang.
- Kurangkan perkataan imbuhan.
- Semak baris demi baris.
4. Jarak antara perkataan adalah tidak sesuai.
- Letakkan satu jari atau pen diantara setiap perkataan sebagai penanda jarak.
- Sambung titik.
- Kertas surih – bentuk ayat (murid salin semula mengikut potongan kertas surih)
5. Menonjolkan pembalikan huruf
- Guru buat latihan menulis huruf yang pelajar keliru secara berulang-ulang.
- Mengecam huruf menggunkan kad-kad huruf
- Menggunakan kad tebuk – sentuh dan rasa
- Lembaran kerja pengamatan (mengatasi masalah pengamatan)
- Latihan menulis (sambung titik)
- Memilih dan mencari himpunan huruf.
- Menulis huruf di pasir atau udara.
- Latihan menyalin ayat pendek yang lengkap.
- Menampal huruf yang telah disediakan oleh guru.
No comments:
Post a Comment